close
Blogtrottr
udn最新報導
udn最新報導:24小時即時提供國內外最新新聞,立即掌握各領域最新重大訊息。 
Curious about the benefits of meditation?

In just a few minutes daily, this course will teach you how to relax and relieve stress. Even with a full schedule, you will want to make time for this!
From our sponsors
新加坡南大播陣頭 發揚台灣生命力
Nov 1st 2013, 14:22

新加坡南洋理工大學今天播放台灣電影「陣頭」,會後並由台灣學者蔡欣欣介紹台灣充滿生命力的民俗藝陣文化。

為了推廣文化光點計畫,中華民國文化部與新加坡南洋理工大學中文系簽署文化合作備忘錄,計畫首場活動今天登場,放映台灣電影「陣頭」,並邀請國立台灣戲曲學院副校長蔡欣欣講解台灣的民俗文化。

「陣頭」改編自九天民俗技藝團的真實故事,講述一群青少年如何將傳統的陣頭文化帶上舞台發光發熱的故事。蔡欣欣從台灣的各種民俗文化介紹起,包括蜈蚣陣、台南麻豆的12婆姐陣、車鼓陣等。

蔡欣欣說,民俗是活的,隨著時代演變,會由當代的人注入新的活力,展現各種創意,例如12婆姐陣過去多由男性擔綱,但是現在反而女性較多,動作編排也較為嬌媚。

她舉例,台灣幾個藝術團體如「慶神醮」和「舞語台灣」,舞蹈靈感就取材自民俗藝陣,「越民俗的越世界」,改編後的舞蹈受到國際好評。

蔡欣欣指出,透過藝陣文化,可以感受台灣傳統庶民的生命力,現在越來越多社區團體開始加入保存藝陣的行列,加上政府資源挹注,知識份子做平台,延續台灣民間自發的傳統,讓台灣的民俗文化多元並進,百花齊放。

This entry passed through the Full-Text RSS service — if this is your content and you're reading it on someone else's site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers. Five Filters recommends:

You are receiving this email because you subscribed to this feed at blogtrottr.com.

If you no longer wish to receive these emails, you can unsubscribe from this feed, or manage all your subscriptions
arrow
arrow
    全站熱搜

    nnokikasb 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()